zaterdag 14 november 2015

Stage komt eraan!

Het is weer zover... De stage komt eraan! In onze opleiding Leerkracht Secundair Onderwijs Plastische Opvoeding en Project Kunstvakken doen we voor deze beide onderdelen elk semester een stage. Na veel zwoegen (en bijna verkrampte vingers door al het typen en tekenen) zijn mijn lessen klaar. In deze blog kan je lezen welke lesonderwerpen ik ga geven in het middelbaar.

Onze stage van het eerste semester voor PO bestaat erin meerdere uren les te geven en enkele clusteractiviteiten te volbrengen. Ik geef voor deze stage 2 weken les aan meerdere klassen.

De eerste les die ik ga geven staat in het thema van de herfst. De leerlingen gaan een kale boom tekenen op een zwart papier. Hierbij leren ze gepaste snijtechnieken om deze netjes en fijn uit te kunnen snijden. Vervolgens maken ze een achtergrond van wasco met als thema een zonsondergang of een nachtelijke hemel. Doordat wasco felle kleurtinten bevat, komt dit krachtig uit achter het silhouet van de uitgesneden boom.

Foto door Belchonock
De tweede les staat in het thema van paradijsvogels. Deze gaan de leerlingen op groot formaat schilderen met plakkaatverf. De achtergrond gaat ingevuld worden door gebruik te maken van waterverf. Doordat de vogel het hoofdonderwerp is, zorgt de plakkaatverf ervoor dat het dier fel naar voor komt in het werk. De aquarelverf zorgt voor een zachte achtergrond die de vogel eruit laat komen.

Vervolgens heb ik nog een les die ik ga geven in een richting haarzorg. Deze leerlingen hebben slechts 1 uurtje in de week. Zij gaan een kapsel ontwerpen, dit tekenen in verschillende lokken en vervolgens uitknippen uit gekleurd papier. Alle lokken die ze vervolgens hebben geknipt, dienen om hun kapsel mee samen te stellen. Hierbij werken ze ook met lichte en donkere tinten. Het samengesteld kapsel kleven ze ten slotte vast op een vereenvoudigd portret.

Bij elke les probeer ik meerdere demo's te geven. Dit stimuleert de leerlingen om het zelf ook op een juiste manier te doen. Als ze vragen hebben, verduidelijkt de demo ook veel.

Didactische voorbeelden worden ook steeds gemaakt ter voorbereiding van een les. Op deze manier weten de leerlingen wat ze gaan maken en wat er verwacht wordt van hen.

Je ziet het, een les is niet enkel vooraan in de klas gaan staan en wat vertellen. Er komt veel bij kijken en er zit enorm veel werk in. Zo is elke les uitgetypt en aangepast aan de doelgroep, worden er didactische voorbeelden gemaakt, steekt men een PowerPoint in elkaar, zorgt men voor goede afbeeldingen en demo's enzoverder. Als je goede lessen wil geven, zijn dit immers allemaal onderdelen die een leerkracht moet voorzien.

Hopelijk gaf deze blogpost misschien wat inspiratie voor creatieve activiteiten voor de (toekomstige) leerkrachten onder ons. Extra ideeën zijn natuurlijk ook altijd welkom!


Marijke


Geen opmerkingen:

Een reactie posten